123

خرس سیاه /نام انگلیسی:Asiatic Black Bear

خرس سیاه از خرس قهوه ای کوچک تر و محل زندگی و عادت های رفتاری آن نیز متفاوت است. خرس سیاه لکه ی سفید رنگی به شکل 7 روی سینه اش دارد که بهترین نشانه آن در میان خرس های دیگر است. البته توله خرس های قهوه ای هم روی بدن خود لکه های سفید رنگی دارند که در سراسر بدنشان پراکنده است. اندازه ی طول بدن خرس سیاه 120تا 195 سانتی متر ,طول دم 7تا 10 سانتی متر ,ارتفاع بدن 90 سانتی متر و وزن ان 50 تا 200 کیلو گرم است. صورتی نسبتا باریک و گوش هایی بزرگ و لوله ای شکل دارد موهای بدن این پستاندار ,بلند و زبر,سیاه رنگ و براق است .
در امریکا نیز نوع دیگری از خرس سیاه زندگی می کند که با خرس های سیاه ایرانی تفاوت زیادی دارد و هیچ لکه ی سفیدی روی سینه اش دیده نمی شود .
خرس ها ی سیاه جمعیت نا معلومی دارند .در پاکستان ,افغانستان,برخی جزایر ژاپن,تایلند ,کوه های هیمالیا در کشمیر وجنوب شرقی سیبری پراکنده است .درایران در سیستان و بلوچستان, کرمان وهرمزگان دیده میشود .
زیستگاه این خرس های سیاه در رویشگاه های پراکنده دراز <درختی شبیه نخل زینتی > و زیتون زندگی می کنند .
خرس سیاه اغلب از مواد گیاهی شامل میوه و جوانه ی گیاهان تغذیه می کند. گاهی هم حشره ,مهره داران کوچک ,نوزاد پستانداران دیگر ودام های اهلی را می خورد . به نخلستان ها هم دستبرد می زند و خسارت هایی وارد می کند .
زاد اوری این حیوان این گونه است که معمولا در اواخر بهار واوایل تابستان جفت گیری می کند و نوزادانش در اواخر زمستان به دنیا می ایند .
این گونه در ایران در حال انقراض است .
خرس های سیاه معمولا ارام اند و بیشتر وقت ها می توان ان ها را در حالی که به ارامی در حال غذا خوردن اند مشاهده کرد .اما در هنگام احساس خطر ,با وجود جثه ی کوچکشان ترجیح می دهند به جای فرار ,از خود دفاع و حتی به دشمن حمله کنند .
خرس های سیاه به دلیل زندگی کردن در مناطق گرم تر , به خواب زمستانی نمی روند ودر سراسر سال فعال اند .


نویسنده: مردمک زوم

نظرات

نوشتن نظر

نظری وجود ندارد نوشتن نظر

  •  

Photo info

Popular tags

انتخاب زبان

تصویر اتفاقی