123

پلنگ /نام انگلیسی: Leopard

پلنگ یکی از زیرک ترین و قدرتمندترین گربه سانان است. این گربه سان بزرگ جثه با بدن پوشیده از خال های تو خالی خود,در زیستگاه های گوناگونی زندگی می کند. (پلنگ ایرانی ) بزرگ ترین زیرگونه یا نژاد پلنگ در دنیا است. طول بدن این پستاندار 110 تا 190 سانتی متر ,طول دمش 60 تا 110سانتی متر , ارتفاع بدن ان 45 تا 70 سانتی متر و وزنش 35 تا حدود 100 کیلو گرم است.
پلنگ جثه ای بزرگ , بدنی عضلانی ولی نرم و انعطاف پذیر , سری پهن و دست ها و پاهایی کوتاه دارد که به پنجه های قوی و پهن ختم می شوند. ناخن های انها قابلیت جم شدن دارند. دمش بلند , گوش هایش کوچک وگرد , و سطح بدنش پوشیده از موهای نرم و کوتاهی به رنگ کرم مایل به نخودی است که در قسمت های زیرین بدن , کم رنگ تر می شوند.
جمعیت این حیوان در ایران 500تا 800 قلاده است. در قاره های افریقا و اسیا پراکنده اند و در ایران در همه ی استان ها یافت می شود.
زیستگاه این پستاندار در مناطق جنگلی , بیابانی , استپی , تپه ماهوری و کوهستانی تا ارتفاع 4هزار متر زندگی می کنند.
پلنگ ها همه چیز خوارند و تنوع غذایی گسترده ای نیز دارند .غذای این حیوانات را سم داران بزرگی مانند: کل و بز , قوچ و میش و گراز ,پرندگان , خزندگان , روباه , سگ , گاو , گوسفند , الاغ , ماهی و حشره تشکیل می دهد.
وسط زمستان جفت گیری می کنند و توله ها در بهار به دنیا می آیند.
این گونه در ایران درمعرض خطر انقراض است.
پلنک ها در مقایسه با سایر گربه سانان , قدرت شکار گری زیادی دارند. آنها به دلیل داشتن قدرت بینایی بسیار خوب , برخلاف سگ سانان , کمتر طعمه را از روی بو تعقیب می کنند بلکه با کمین کردن در مسیر آن , همراه با دویدن و پرش نا گهانی , طعمه را شکار می کنند.
پلنگ ها حیوانات قلمرو طلب به حساب می ایند. اندازه ی قلمرو آنها در وضع عادی بین 5 تا 50کیلومتر مربع است که ممکن است از این مقدار هم فراتر برود.



نویسنده: پیوند دید

نظرات

نوشتن نظر

نظری وجود ندارد نوشتن نظر

  •  

Photo info

Popular tags

انتخاب زبان

تصویر اتفاقی